3-6 mėnesiai, Ką veikti?, Kūdikių raida, Vaikiški atradimai

Priežasties – pasekmės ryšys. Kaip ir kada jį suvokia kūdikiai?

Šis, priežasties – pasekmės ryšys, yra daug galimybių kūdikių tyrinėjimams atveriantis suvokimas! Tiesa, jo vaikai tikrai nesuvokia per vieną naktį. Tai ilgas procesas, kurio mažyliai mokosi palaipsniui, pradėdami maždaug 3-6 mėnesių. Dažniausiai pirmasis toks jų suvoktas ryšys būna tai, jog vaikui pravirkus ateis mama.

3-6 mėnesiai

priežasties pasekmės ryšys kūdikis kūdikių raida pirmieji metai

Šiame amžiuje kūdikis pradeda suprasti, kad į tam tikrą savo elgesį visada sulauks tėvų atsako. Aukštesnio lygio suvokimas, kurį dabar atradusi labai mėgaujasi mano Ema – jei nepasiekiu žaislo ir pakankamai garsiai rėksiu – mama man jį paduos. Arba jei mamai valgant vakariene garsiai cypsiu – ji atsisuks išpūstom akim, tada aš galėsiu skaniai pasijuokti.

Kūdikiai taip pat po truputį suvokia priežasties – pasekmės konceptą, kai jie pasuka galvą atsiradusio naujo triukšmo kryptimi ar spardo kojas, kad judėtų virš jo kabantys žaislai.

O įvairiausius daiktus į burną kišti mažylius skatina ne tik dantų dygimas. Žaislų (ir viso kito) ėmimas į rankas ir nešimas į burną yra vienas efektyviausių būdų kūdikiams tyrinėti aplinką. Tuo pačiu, tai ugdo kalbinę raidą. O matydamas daiktą, kurio nori paragauti, mažylis turi suvokti veiksmų seką, kurią turės padaryti, norėdamas pasiekti rezultato. Tai, taip pat priežasties-pasekmės ryšio mokymasis.

6-8 mėnesiai

Šiame amžiuje atsiranda daugiau veiksmų, kurių seką perpranta kūdikiai. Pavyzdžiui: kūdikiai atranda kaip savo veiksmu gali sukurti vieną ar kitą garsą: paspausti mygtuką, judinti barškutį, suploti rankomis, trankyti kaladėlę į žemę. Maudynės darosi vis linksmesnės, nes mažyliai sąmoningai suvokia taškymąsi kaip veiksmą, kurį gali atlikti kada panorėję. Norėdamas bendrauti su Jumis, vaikas aktyviai jus kopijuos, keis intonacijas ar kels balso tembrą, plos katučių. Atskirdamas, kokie vaiko veiksmai jus prajuokina, gali bandyti juos nuolat kartoti.

9-12 mėnesių

Jūsų mažylis, sėdėdamas savo kėdutėje, nuolat mėto daiktus ar maistą ant žemės? Patikėkit, jis tikrai tą daro ne norėdamas Jus sunervuoti! Tiesiog tokiu būdu jis atrandą naują ryšį: jei aš pastumsiu | paleisiu šią vynuogę, ji nukris ant žemės. Arba jei aš numesiu šį kamuoliuką, mama ateis ir jį man pakels. Kūdikiai tiesiog tyrinėja, o kartais tokiu būdu pasiprašo minutės jūsų dėmesio.

Kitas įdomus momentas – suvokimas, jog daiktai egzistuoja, net jei jų nematai šiuo metu. Čia irgi pasitarnauja priežasties-pasekmės ryšys. Pavyzdys: žaidžiu su žaisliuku, mama uždengė jį skarele – nematau. Atidengė – matau! Vėl uždengė: nematau, bet žinau, kad jis ten yra.

Priežasties – pasekmės ryšys: kokie žaidimai ir veiklos padeda jį atrasti

kūdikių raida žaidimai veiklos idėjos

Aš, kaip stipriai prijaučianti žaislams, kurie turi ilgą galiojimo laiką ir daug panaudojimo būdų ir čia renkuosi kuo universalesnius! Beto, universalūs ir paprasti žaislai pasitarnauja ir ugdant kūrybingumą. Šiame etape (Emai dabar 5 mėnesiai) mūsų didelis ir be galo teigiamai nustebinęs atradimas – kaladėlės! Aš tikrai negalvojau, kad tokiame ankstyvame amžiuje galėsiu įvesti šį žaislą. Bet štai!

Į mūsų žaidimus atkeliavo dovana iš japoko.lt: ekologiškos rankų darbo Mochi kaladėlės, kurios pagamintos iš ryžių plastiko (51% ryžių). Jos yra neįtikėtinai lengvos, tinkamos dėti į burną, pakankamai smulkios, kad kūdikis laisvai jas suimtų, o kelios iš jų netgi barška! Tai dabar čia Emos visiškas žaislas favoritas! Man labai patinka tai, jog jos yra įvairių formų bei dydžio ir skirtingų spalvų. Toks universalus žaislas turi neribotas panaudojimo galimybes žaidžiant bei kuriant lavinamąsias veiklas.

Mokantis apie priežasties-pasekmės ryšį kaladėlės puikiai pasitarnauja tiek jos amžiaus, tiek vyresniems vaikams, jas naudojant įvairiausiems žaidimams:
  • suimu kaladėlę ir nešu ją į burną (Mochi kaladėles galima drąsiai kramtyti, beje tarp jų netgi yra vienas specialus kramtukas)
  • trankau kaladėlę į grindis – sukeliu garsą;
  • judinu barškančią kaladėlę – sukeliu garsą;
  • mama pastatė kaladėlių bokštą, aš jį paliečiau – nugriuvo;
  • ovalią kaladėlę pastumiau – ji rieda;
  • kaladėlių laikymui suradau paprastą kartotinę dėžę, kurioje pagal kaladėlių formas išpjoviau skyles – dėžė Emai pradėjus sėdėti tarnaus ir kaip kaladėlių rūšiuoklis, kuris padės suvokti daiktų metimo-kritimo bei nematau, bet žinau, kad yra konceptus;
  • kaladėlių rūšiavimas pagal spalvą | formą | dydį;
  • dviejų kaladėlių daužymas viena į kitą;
  • bokštų statymas ir griovimas;
  • bei dar daug daug kitų.

Tai tiek veiklų vien su kaladėlėmis! O juk galima tiesiog žaisti slėpynių už kampo ar skarelės, slėpti ir ieškoti žaislų, ridenti kamuolį vienas kitam. Tam tinkamus žaislus | daiktus galima mėtyti, kalti, barškinti. Taip pat, šiam ryšiui suvokti labai tinkami įvairūs vaikiški muzikiniai instrumentai: mušu būgną, trenkiu lazdele į metalofoną, pučiu dūdelę ir pan. Tereikia lašelio fantazijos!

Ekologiškas rankų darbo kaladėles bei kramtukus Mochi rasite čia >>.

Daugiau veiklos idėjų mažyliams rasite čia >>.

Paskutinį kartą atnaujino: Migle, 2021 03 17

Facebookredditpinterestmail

1 Comment

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *